Effectiever delegeren door duidelijkheid

Communicatie is meestal voor meerdere interpretaties vatbaar. Het is dan ook bijzonder lastig om andere correct te begrijpen en correct begrepen te worden. De visie, emoties en perceptie van de zender en ontvanger van de boodschap zijn nagenoeg altijd anders waardoor de boodschap ook anders wordt begrepen.

Het helpt dan ook om de boodschap in context te brengen zodat de interpretatie ervan sterk verbeterd. Een controlevraag helpt ook om te toetsen of de boodschap correct is overgekomen.

Een voorbeeld. Mijn zoon draait graag muziek in de avond na het leren. In plaats van te vragen “wil je de muziek aub zachter zetten?” is het volgende veel effectiever “Je zusje ligt te slapen en heeft morgen een moeilijke toets, wil je aub de muziek zachter zetten?”.  Als ik dan vraag of hij het begrepen heeft dan bevestigd hij vrijwel direct met “Oke pap, duidelijk!” en staat de muziek inmiddels zachter.

Door de boodschap in context te brengen kan de ontvanger veel beter interpreteren, prioriteren en is er dus veel meer kans op een acceptatie van de boodschap cq. het verzoek.

Gelukkig hoeven we niet alles op deze manier te communiceren. Het merendeel wordt goed begrepen. In die gevallen waar het niet duidelijk is en het een belangrijke boodschap betreft kan bovenstaande methode zeer effectief zijn.

Het herhalen van dezelfde boodschap is ook effectief. Zet daarbij dezelfde boodschap in een andere context waardoor verschillende gevoeligheden van de ontvanger worden aangesproken.

Laat het echter nooit vaag. Onduidelijkheid is een voedingsbodem voor speculaties en teleurstellingen. Resumerend, duidelijk wordt gegeven door:

  • boodschap in context gegeven
  • de boodschap helder brengen
  • controleren of de boodschap is begrepen én
  • dezelfde boodschap consequent herhalen.

 

Tot slot, de meeste mensen zullen niet goed kunnen ontvangen (luisteren en begrijpen) zolang ze zelf nog iets te vertellen hebben of zich niet begrepen voelen. Neem dan ook de moeite om eerst goed te luisteren en te begrijpen voordat jij je boodschap zendt.

logo persoonlijk en inhoudelijk